Huom! Ajanvaraukset BestDrive Tampereen ja Turun toimipisteisiin tästä!
Sähköauton renkaat
Auton renkaat vaihtelevat monin tavoin ominaisuuksiltaan, mutta tärkein ominaisuus niissä on aina turvallisuus. Tiesitkö, että kaikki Continentalin valmistamat renkaat soveltuvat käytettäväksi niin hybrideihin, sähköautoihin kuin polttomoottoriautoihinkin?
Nopeasti yleistyvät sähköautot ja hybridit ovat painavan akuston vuoksi raskaampia kuin polttomoottoriautot. Käyttövoimien muutos autokannassa heijastuu suoraan myös autojen renkaisiin ja niihin kohdistuviin vaatimuksiin. Renkailta vaaditaan entistä vahvempaa runkorakennetta, jotta ne kestävät sähköauton painon. Continentalin kaikki laaturenkaat ovat rakenteeltaan niin lujat, että ne soveltuvat käytettäväksi niin hybrideissä, sähköautoissa kuin polttomoottoriautoissakin. Matalan vierintävastuksen merkitys sähköautojen renkaissa on myös korostunut, koska sillä on vaikutusta toimintamatkaan (range): Mitä matalampi vastus, sitä pidempi toimintamatka.
HYVÄT RENKAAT OVAT AUTON TÄRKEIN TURVALLISUUSVARUSTE
Avustavat järjestelmät (ADAS, Advanced driver-assistance system) kuten ajovakauden hallinta ovat yleistyneet nopeasti ja osa niistä on lain mukaan pakollisia uusissa autoissa. Järjestelmät eivät kuitenkaan kompensoi huonoja renkaita, vaan pikemminkin vaativat hyvät renkaat toimiakseen tarkoituksenmukaisesti.
Etenkin hätäjarrutusassistentti, aktiivinen kaistallapito ja adaptiivinen vakionopeudensäädin ovat tuoneet ajamiseen paljon autonomiaa, joka tuo paljon turvallisuutta ja mukavuutta. Haittapuolena on, että järjestelmät häivyttävät ajajan tietoa ja tunnetta siitä, onko pito hyvä esimerkiksi renkaiden osalta. Renkaiden laatu ja niiden kunnossa olemisen tarkkailu on kriittisen tärkeää turvallisuuden kannalta.
Renkaiden turvallisuus on Continentalin tuotekehityksessä ykkösprioriteetti. Auton renkaat ovat auton ainoa kosketuspinta tiehen eikä huonoja renkaita voi kompensoida millään teknologioilla. Auto voi pitää itsensä omalla kaistallaan järjestelmien avulla, mutta vain fysiikan lakien ja renkaiden pidon asettamissa rajoissa. Esimerkiksi yllättävässä tilanteessa auto saattaa jarruttaa automaattisesti, mutta huonoilla renkailla auto ei kuitenkaan pysähdy tarpeeksi nopeasti.
Laadukas rengas, joka pitää auton varmasti tiellä olosuhteista riippumatta on auton tärkein turvallisuusvaruste. Renkaan rungon lisäksi kumiseos ja pintakuvioinnit ratkaisevat pitkälti, miten rengas pitää ja käyttäytyy eri ajokeleillä. Käytännössä renkaiden tuotekehityksessä oleellista on hyvä pito ja lyhyt jarrutusmatka.
VINKKEJÄ SÄHKÖAUTOLLA AJAMISEEN
Sähköautolla ajoon ja sähköautojen renkaisiin liittyy joitakin ominaispiirteitä, jotka on hyvä tiedostaa. Näillä vinkeillä säästät rahaa ja renkaita ja ajat turvallisemmin!
Ajotapa vaikuttaa renkaiden kulumiseen . Erityisesti raskaan sähköauton ratissa ajotapa vaikuttaa merkittävästi siihen, miten renkaat kuluvat. Jos ajotapa on niin sanotusti sporttinen, eli kaasujalka on raskas ja ajo sisältää paljon kiihdytyksiä ja jarrutuksia, renkaat kuluvat nopeasti. Sen sijaan ennakoiva, taloudellinen ajotapa säästää myös renkaita.
—> Maltillinen ajotyyli säästää sekä renkaita että polttoainetta
Huolehdi riittävistä rengaspaineista. Tiesitkö, että suurin osa rengasvaurioista johtuu alhaisista rengaspaineista? Painon vuoksi riittävien rengaspaineiden merkitys korostuu erityisesti sähköautoissa: Renkaat on suunniteltu niin, että riittävällä paineella on merkittävä rooli renkaan kantavuudessa. Jos paine laskee liian alhaiseksi, se rasittaa renkaan runkoa ja kanto-ominaisuuksia. Renkaat myös kuluvat nopeammin, jos paineet ovat alhaiset.
—> Rengaspaineet kannattaa tarkistaa tiheästi, useamman kerran kaudessa.
Tarkista jarrut säännöllisesti. Toinen asia, mitä sähköautoilijan täytyy seurata on jarrut. Sähköautoissa voi valita, jarruttaako perinteisesti, jolloin jarrupalat voivat kulua painavassa autossa nopeasti. Toinen vaihtoehto on moottorijarrutuksen tyyppinen ns. regeneratiivinen jarrutus, joka kerää jarrutuksen liike-energian käyttöön eikä käytännössä kuluta jarruja ollenkaan. Tällöin haaste on, että jarrut voivat käyttämättömyyttään jumiutua, mikä äkkijarrutustilanteessa voi olla kohtalokasta. Jarrut on hyvä tarkistaa 1-2 kertaa vuodessa ajomääristä riippuen, jotta ne ovat turvalliset.
—> Tarkista jarrut säännöllisesti, valitsemastasi jarrutustavasta riippumatta.
Älä vaihda sähköauton renkaita itse. Suosittelemme tuomaan sähköauton renkaanvaihtoon ammattilaiselle. Niiden nostaminen tavanomaisilla välineillä on riski jo pelkästään auton suuren painon vuoksi. Lisäksi sähköautojen akut sijaitsevat pohjassa, eli virhe nostamisessa voi vioittaa akustoa, mikä voi tehdä auton ajokelvottomaksi. Jos viet sähköauton renkaiden vaihtoon, varmista, että asentajilla on sähkötyöturvallisuuskortti (SFS6002), joka oikeuttaa työskentelemään korkeajännitteisten tuotteiden kanssa.
KESÄRENKAAT
Renkaat vaikuttavat merkittävästi sähköautojen toimintasäteeseen tai polttoaineen kulutukseen sekä ajamisen melutasoon ja turvallisuuteen. Markkinoilla olevissa renkaissa on suuria eroja näiden ominaisuuksien suhteen, eli kun harkitset eri rengasvaihtoehtojen välillä, nämä asiat kannattaa tarkistaa.
Kaikista Euroopan unionin alueella myytävistä renkaista löytyy EU-rengasmerkintä, joka kertoo renkaan taloudellisuudesta, hiljaisuudesta sekä märkäpidosta asteikolla A:sta E:hen, jossa A on paras.
Taloudellisuudella tarkoitetaan ns. polttoainetehokkuutta eli käytännössä vierintävastusta: Mitä matalampi vierintävastus, sitä pidemmälle pääsee sähköauton latauksella tai polttomoottoriauton tankkauksella. Vierintämelu kuvaa renkaan hiljaisuutta ja märkäpito sitä, kuinka hyvin rengas pysähtyy jarrutuksessa märällä tiellä. Kesäolosuhteissa märkäpito on yksi tärkeimmistä ominaisuuksista.
Kolmen A:n rengas Continental Ultra Contact NXT on saanut parhaan luokituksen kaikissa kolmessa kategoriassa eli polttoainetehokkuudessa, märkäpidossa ja vierintämelussa. Rengas on siis pitävä, hiljainen ja vierintävastukseltaan alhainen mikä takaa pidemmän rangen.
NXT on uuden ajan vastuullinen rengas, jonka ainutlaatuinen kumiseos on valmistettu jopa 65-prosenttisesti kierrätetyistä ja uusiutuvista materiaaleista. Renkaassa on haettu pitkää kilometrisuoritetta tinkimättä kuitenkaan suorituskyvystä tai turvallisuudesta: Uudella kumiseoksella ja pintakuvioinnilla on saavutettu hyvä pito, matala vierintävastus ja lyhyt jarrutusmatka.
TALVIRENKAAT
Kaikissa Continentalin talvirenkaissa on tyyppihyväksynnästä kertova lumihiutalemerkintä, joka takaa että rengas soveltuu ajettavaksi pohjoismaisissa talviolosuhteissa.
Kitkarenkaat ovat hiljaiset ja miellyttävät
Kitkat voi laittaa turvallisesti alle jo loppusyksystä ennen ensimmäisiä pakkasia ja vastaavasti niillä voi ajaa keväällä niin pitkään, että aamuliukkaat ovat varmasti ohi. Laadukkaimmat kitkarenkaat päihittävät jäällä pito-ominaisuuksiltaan monet edullisemman pään nastarenkaat. Kitkarenkaat eivät riko tienpintaa eivätkä nosta kivipölyä yhtä paljon kuin nastat. Ne ovat myös äänimaailmaltaan miellyttävät, koska nastojen ropina jää pois. Kitkat voivat olla jopa kesärenkaita hiljaisemmat, koska niissä käytetään pehmeää kumiseosta ja pehmeitä lamelleja, jotka ovat käytössä lähes äänettömät.
On tärkeää tiedostaa, että kitkoja ei ole tarkoitettu ympärivuotiseen käyttöön. Niissä käytetään pehmeää kumiseosta, joka on parhaimmillaan kun lämpötila laskee pysyvästi alle 15 asteen. Kesällä kitkarengas ei ole käytössä kesärenkaan veroinen, koska 15 astetta korkeammissa lämpötiloissa renkaan pintakuvioiden lamellit sulavat yhteen ja rengas menettää pito-ominaisuutensa. Kesän yli pidetyt kitkarenkaat ovat siis talven tullessa jopa hengenvaaralliset käyttää.
Continental VikingContact 8 on uutuusrengas, jonka talviset pito-ominaisuudet ovat huippuluokkaa.
Moottori-lehden kitkarengasvertailussa (Rengastesti: kitkoja kohti – mikä on tämän hetken paras kitkarengas? (moottori.fi) rengas ylsi ainoana kiitettävään arvosanaan ja sai erityiskiitokset paitsi testin parhaasta jääpidosta, myös erinomaisesta pitkittäispidosta lumella sekä helposta hallittavuudesta, hyvästä jarrutuspidosta ja erinomaisesta ääritilannekäytöksestä sulalla kelillä.
Tekniikan Maailman suuressa talvirengastestissä (TM18/2024) VikingContact8 saavutti kitkarenkaiden ykköspaikan. Vertailutulosten mukaan rengas loisti ajettavuudessa kaikissa olosuhteissa ja ajo oli varmaa myös ääritilanteissa. Renkaassa on vertailun mukaan parasta sen erinomainen ajettavuus jäällä sekä hallittavuus kaikissa olosuhteissa. Rengas sai täyden kympin hiljaisuudesta ja ajettavuudesta lumella. Kiitettävät arvosanat tuli myös suuntavakaudesta ja ajettavuudesta kuivalla asfaltilla. Loppuarvostelussa rengas sai vertailun parhaan arvosanan ja neljä tähteä.
Nastat talvisiin vaativiin olosuhteisiin
Nastarenkaiden parhaat ominaisuudet pääsevät oikeuksiinsa vaativissa ja vaihtelevissa talviolosuhteissa: liukkailla lumipinnoilla, polanteisilla teillä ja vetisellä jäällä. Continental Ice Contact 3 on laadukas nastarengas, jonka jääpitoon voi luottaa. Nastojen lisäksi renkaan kuviointi ja kumiseos tukevat ajoa vaikka vaativillakin mökkiteillä.
Rengashotelli
Rengashotelli, eli renkaiden kausisäilytys on helppo ja turvallinen tapa huolehtia renkaiden oikeaoppisesta säilytyksestä. BestDriven renkaiden säilytyspalvelut tarjoaa renkaiden säilytystä optimaalisissa olosuhteissa, eli kuivassa ja oikeassa lämpötilassa. Oikealla säilytyksellä on suuri merkitys renkaiden käyttöikään, joten renkaat tulee suojata valolta, kosteudelta ja lialta. Renkaiden säilytys rengasmaailmassa on oivallinen tapa säästää tilaa myös kotonasi, eikä sinun tarvitse huolehtia renkaiden kuljetuksesta. Renkaiden säilytys rengashotellissa on turvallista, sillä tilamme ovat vartioidut ja vakuutetut.
Rengaspalvelut
BestDrive -liikkeet palvelevat sinua kaikkiin renkaisiin liittyvissä asioissa. Palveluvalikoimamme kattaa mm. renkaiden vannetyöt, asennuspalvelut, paikkaukset, tasapainotukset, sekä ohjauskulmien tarkistukset ja säädöt. Erilaisten rengastöiden lisäksi saat meiltä myös rengashotellipalvelut, jotta renkaiden säilyttäminen asianmukaisissa olosuhteissa käy helposti. Lähimmän BestDrive -liikkeesi rengaspalveluvalikoimaan pääset tutustumaan toimipisteen omalla sivulla.